Ny ordning med “Reklamer Nej-Tak”

 
Borgerne kan vælge mellem 2 ordninger:

  • Reklamer – Nej tak” – adressen modtager ikke reklamer. Det typiske eksempel er tilbudsaviser, et andet eksempel er lokale vejvisere og telefonbøger.

  • Reklamer og gratis aviser – Nej tak” – adressen modtager hverken reklamer eller gratis aviser, fx de lokale ugeaviser eller tilsvarende skrifter og eventuelle daglige gratisaviser.

2 mærker til postkassen.
Hver ordning får sit klistermærke, som skal opsættes af borgeren ved brevsprækken eller på brevkassen. Afmelder borgeren sin tilmelding til en ordning, skal han/hun fjerne mærket.

Både afsendere af de adresseløse forsendelser og distributører skal respektere de to ordninger.

Hvilken type adresse kan tilmeldes ordningerne?
Borgeren kan tilmelde adressen på en helårsbolig, et fritidshus eller en ejendom uden bopælspligt. Det eneste krav er, at der er et afleveringssted på adressen, dvs. et brevindkast (en brevsprække), en brevkasse (postkasse) eller et brevkasseanlæg.

Er en borger allerede tilmeldt den eksisterende ordning hos Post Danmark ”Ingen reklamer – tak”, vil den pågældende i februar 2009 få et brev fra Post Danmark om de nye ordninger og om, hvordan man evt. tilmelder sig disse.

Kan erhvervsadresser tilmeldes ordningerne?
Erhvervsdrivende har ikke mulighed for at tilmelde virksomhedens adresse. I forbindelse med en evaluering af retningslinjerne i 2010 vil der blive set på, om erhvervsdrivende skal have muligheden.

Ordningen træder i kraft d. 30 april 2009

kilde : forbrug.dk

3 kommentarer

  1. JAAAAA!!!!!! *hopper op og ned af glæde*

    Det var dog den bedste nyhed i nyere tid, jeg er SÅ træt af alle de ligegyldige aviser, der alligevel bare bliver flyttet direkte over i affaldsposen.

  2. Den gamle ordning skelnede mellem gratisaviser (24 timer, Nyhedsavisen og hvad de eller hed) og de lokale ugeaviser.
    Man kunne sige nej tak til reklamer + gratisaviser men samtidig modtage den lokale ugeavis, telefonbøger samt kataloger fra aftenskoler.
    Hvis man efter den nye ordning siger nej til reklamer og gratisaviser, har man VUPTI frasagt sig retten til lokalsprøjten, lokaltelefonbogen og aftenskoleprogrammer. Det er en SVINESTREG og et forsøg på at tvinge os til at tage imod de irriterende gratisaviser. Den ordning er et overgreb på vores frihed som forbrugere og er kun sluppet igennem, fordi regeringen hedder Fogh.

  3. Det burde være sådan at de få som ønsker reklamerne kunne tilmelde sig reklamer ja tak.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: